Výroba obytné dodávky

Výroba obytné dodávky

Recept na jednoduché řešení za málo peněz

V poslední době začal velký bum v přestavbách dodávek z užitkových na obytné. Dokonce i lidé, co měli karavany nebo obytné vozy, si koupili obytnou dodávku. V tomto článku si představíme pár tipů, jak si jednoduše takovou dodávku vytvořit. Článek je určen pro lidi, co jsou začátečníci a chtějí si své auto předělat svépomocí. Hned na začátek je potřeba říct, že se jedná o koníčka, co se na první pohled může zdá finančně dostupný, ale když si spočítáte, kolik času a peněz nakonec do toho dáte, není to pro každého.

Přestavba obytného vozu, jak začít?

V první řadě je potřeba zvolit si velikost dodávky.

Na začátek je důležité, zodpovědět si několik klíčových otázek:

  1. Kam budete jezdit? Do kempu, nebo na divoko mimo kemp.
  2. V jakém ročním období – dodávka na zimu, nebo na léto.
  3. Kolik času na cestách chcete v autě trávit – víkendy, nebo 14denní dovolené.
  4. Kam budete chtít jezdit – Česká republika nebo zahraničí, Španělsko nebo Norsko?
  5. Potřebujete sprchu nebo stačí jen vaření s přespáním?
  6. Kolik nás bude jezdit a spát?

Berte to jako základ, od čeho se odrazit, otázek na zodpovězení je mnohem víc. Dodávka se většinou staví podle toho, co s sebou potřebujete a jaký komfort vyžadujete.

(jak rozpoznat velikosti aut naleznete v našem dalším článku)

Pokud máte jasno, že chcete auto pouze na víkend s přespáním a menším vařením, není to až tak finančně a časově náročné vytvořit si dobře vypadající přestavbu.

Výběr správného auta pro tento účel je klíčové, ale z vlastních zkušeností musím říct, pokud vás to pohltí, jako mě, tak nezůstanete u jednoho. I když budete mít nastudovaný celý postup, budete vědět přesně, co chcete, stačí rok ježdění a zjistíte, že vaše původní představy se liší, od současných. Budete se snažit vyladit svého mazlíka k vaší pohodlnosti.

Výroba obytného vozu
K-flex izolace

Jak vybrat dodávku?

Důležité pravidlo – běžte za každou cenu do ověřené motorizace! Pokud si myslíte, že za 80 000,- Kč pořídíte dodávku ve skvělém stavu, tak jste naomylu. Nejlepší je koupit dodávku, co ještě neproběhla stavbou, tím myslím, lehce ojetou s nízkým nájezdem, ale vím, že to není pro každého. Pokud máte omezený rozpočet, tak se poraďte s automechanikem, jaké typy motorů jsou spolehlivé, i když mají najeto přes půl milionu kilometrů.

Nejvhodnějšími a nejčastějšími značkami na předělání jsou:

Fiat Ducato

Citroen Jumper

Peguet Boxer

U prvních třech jsou spolehlivé motory 2,3 nebo 3. Na ostatní pozor, nedoporučují se nejen kvůli špatným motorům, ale i převodovkám, které dlouho nevydrží.

Další oblíbena auta jsou:

Volkswagentransporter T4

Volkswagentransporter T5

Každý ví, že VW už není to, co býval a poslední spolehlivé auto, které z jejich fabriky vyjelo byla T4. Jedná se o velmi staré auto a sehnat jej v dobrém stavu je, jak najít jednorožce. Mají problém s korozí, ale pokud auto dáte dostatečnou péči a opravíte si karoserii, tak to může být nesmrtelné auto. Sám jsem jich měl mnoho a moje poslední dodávka T4 měla na tachometru 700 000 km, než jsem ji prodal dalšímu nadšenci, který ji komplet vyvařil. Motorizace T4 jsou různé a někdo tvrdí, že je lepší nebrat s výkonem 105kw.

VW T5 je nástupcem legendární T4, ale už není tak povedená. Jsou dva typy motorů, jeden typ je 2,5, u kterého se každých 100 000 km musí nechat, ne zrovna za malé peníze, repasovat motor, ale i tak si své fandy najde. Jízdné vlastnosti nejsou zlé. Další motorizace je 1,9, kde se jedná o nejspolehlivější poslední motor, co byl ve VW vyroben. Auto je sice líné, ale osobně dávám přednost spolehlivosti než rychlosti. Zatím mam najeto 190 000 km a bez problémů.

Důležitý tip k VW T4 a VW T5 je, dát si práci a najít auto s vysokou střechou. Je to ale hledání jehly v kupce sena.

rozměrů, kde si postupně přidávejte, kam co budete umisťovat. Do zadní části umístíme postele za posuvné dveře předsíňku a kuchyňkou.

Jdeme na to J Nejdůležitější pro klidné bydlení je izolace. Je mnoho způsobů, jak dodávku zaizolovat, ale nejlepší je bezpochyby K-FLEX. Je s ním dobrá práce a odolává i vysokým teplotám. Více o K-FLEXU naleznete v samotném článku a o jeho instalaci můžete shlédnout i video.

Další oblíbené auto je:

Mercedes Sprinter

Zde vám toho moc nenapíšu. Měl jsem jednoho 2,2 z roku 2006 a za rok, co jsem jej vlastnil, byl tři čtvrtě roku nepojízdný. Za zmínku však stojí, že s tímto autem se mi doposud jezdilo ze všeho nejlépe. Zatím zjišťuji, jaké motory jsou nespolehlivější a postupně budu informace doplňovat.

Máme vybrané auto a co teď?

Udělejte si orientační nákres vaší dodávky včetně

Pokud budete chtít levnější alternativu na letní občasné výlety a máte omezený rozpočet, tak dodávku nemusíte izolovat. První naše auto jsem nechal v originální verzi a stačilo to dokonce i na týdenní výlety.

interier karavanu

Máme izolaci, co dál? Elektroinstalace.

Pro komfortnější cestování jsme si do naší obytné dodávky zvolili jednoduchou elektroinstalaci, která jde po povrchu, jelikož jsem věděl, že nemusí být finální. Často to přestavbaři schovávají pod desky, nebo palubky, které jsou na konstrukci dodávky. Já jsem si koupil na test obyčejné olovo baterku za 2000,- Kč, pojistkovou skříňku a ledky na svícení. Mam rád ledky, ale v první vestavbě jsme si svítili jen baterkou a stropním světlem, které bylo součástí vozidla a bylo to dostatečné. Elektroinstalace je již pokročilá činnost a není úplně pro každého. Zabere nejen více času, ale také peněz.

Chcete ve své dodávce ledničku? Tak jedině kompresorovou.

Chcete solár a být nezávislý? Stačí i malý 90wp s obyčejným regulátorem, ale doporučuji jít cestou smart, co podporuje Bluetooth.

Návody na elektroinstalace budu psát v dalších článcích.

Obložení stěn a stropů

Pro obložení při přestavbě obytných vozů se často využívají palubky nebo překližky. Jdou použít i jiné typy materiálu, ale proč nevyužít zaběhnutý způsob, když funguje. U palubek to chce zručnost a někdy se může kroutit, takže záleží, jak dobrou izolaci máte. Doporučuji 4mm překližku z buku, břízy, dubu, … jsou lehké a vypadají hezky. Palubky jsou jistě krásnější, ale váží mnohem víc.